Facebook

Fysiotherapie Meerzicht
Uiterwaard 3i
2716 VA Zoetermeer
079-3210820
info@fysiotherapiemeerzicht.nl

☰ Menu

Claudicatio Intermittens

Wat is Claudicatio Intermittens?

Claudicatio Intermittens betekent letterlijk “mank lopen” en wordt in Nederland ook wel “etalagebenen”  genoemd. Etalagebenen is de volksterm voor symptomatisch perifeer arterieel vaatlijden, ofwel claudicatio intermittens. Hierbij voeren de slagaders in uw benen te weinig zuurstof aan voor de spieren die u gebruikt bij het lopen. Dit komt omdat deze slagaderen vernauwd zijn. Een vernauwing ontstaat door slagaderverkalking.

Waar komt de pijn in de benen vandaan?

De beenslagaders vervoeren zuurstofrijk bloed van het hart naar de benen. In de loop der jaren kan slagaderverkalking optreden en vernauwingen of verstoppingen in de slagaders veroorzaken. Op de plaats van de vernauwing kan er minder bloed passeren. Bij inspanning van de beenspieren tijdens het (trap)lopen neemt de vraag naar zuurstofrijk bloed toe. Bij vernauwingen in de slagaders komt er te weinig bloed met zuurstof bij de spieren. Het zuurstoftekort veroorzaakt pijn in uw been. Met rust verdwijnt de pijn weer.

Diagnose    

De diagnose Claudicatio Intermittens  wordt gesteld door een arts aan de hand van een lichamelijk onderzoek en door middel van het meten van een enkel-arm index. Bij dit laatstgenoemde onderzoek wordt de bloeddruk in beide armen en benen gemeten.

Behandeling

Uit onderzoek is gebleken dat looptraining de meest succesvolle behandelmethode is voor een patiënt met claudicatio intermittens.  Samen met een van onze fysiotherapeuten, die gespecialiseerd is in claudicatio intermittens, stelt u samen een behandelplan op naar aanleiding van de resultaten uit het fysiotherapeutisch onderzoek én u eigen doelen. Ter ondersteuning wordt een aantal vragenlijsten afgenomen. Tijdens de trainingsperiode wordt er regelmatig gemeten om het effect van de looptraining te bepalen. De eerste weken wordt u intensief begeleid, zo'n 2 tot 3 keer per week. Het trainingsschema bestaat niet alleen uit lopen, maar ook uit fietsen, spierversterkende oefeningen en indien nodig aanpassing van het looppatroon. Daarna wordt de begeleiding langzaam afgebouwd en gaat u zelfstandig trainen. Voor het behoud van het behaalde resultaat is het uitermate belangrijk om dit trainingsschema dagelijks te onderhouden en een gezonde leefstijl te ontwikkelen.

bron: www.etalagebenen.nl